Matektanárként Ausztriában

Matektanárként Ausztriában

2016.09.24

2016. szeptember 24. - István123

Elkezdődött az új tanév. A diákoknak szeptember 12-től, nekem három nappal előbb, a javítóvizsgák miatt. A Riedenburgban ugyanis ekkor voltak azok a vizsgák, ahol vagy vizsgáztatóként vagy bizottsági tagként érdekelt voltam (nekem itt egyébként csak egy vizsgázóm volt). Következő hétfőn jött a folytatás, akkor már a Marienbergben. Itt öten is ki voltak írva hozzám, de ebből az egyik az írásbeli után jelezte az igazgatónál, hogy szóbelire már nem akar jönni (neki igazából mindegy is volt, mert már az osztályozó értekezleten megszavaztuk neki, hogy az elégtelen osztályzat ellenére is továbbmehet. Erről a lehetőségről már írtam korábban valamelyik posztban), egy másik vizsgázó pedig bejött ugyan a szóbelire, de aztán visszaadta a kérdéseket (nála sejthető volt, hogy ezt fogja tenni, mert már mondta korábban, hogy át szeretne menni szakmunkásképzőbe).

Voltak évnyitó értekezletek is, mindkét iskolában. A hétfői vizsgák miatt már nem értem át a Riedenburgba, úgyhogy maradtam a Marienbergben, ahol a most átadott, új iskolaépületben voltunk (erről részletesen majd később).

Az idén kilenc osztályom és huszonnégy órám van, ami itt soknak számít. A nyár egy részét ezért felkészüléssel töltöttem, hogy aztán minél könnyebben menjen minden. Készítettem prezentációkat az órákra, majdnem minden témához. Ezek nagyobbik része kézzel írott, beszkennelt oldalakból áll, amiken az van, amit egyébként is felírnék a táblára. Ahol szükséges volt, készítettem táblázatokat meg ábrákat is körzővel és vonalzóval.

Ki is próbáltam a prezentációkat és az eddigi tapasztalatok jók. Először megmutatom, hogy majd mit fognak leírni a füzetbe, elmagyarázom, hogy mi miért van és megbeszéljük a kérdéseket, ha vannak. Aztán leírják, amit le kell írni, és megyünk tovább, általában gyakorlófeladatokkal. Az elméletet és a példákat így rögtön és egészükben látják, nem kell megvárni, amíg felírok mindent a táblára, amivel időt spórolunk. Azonkívül több helyen is az volt a probléma eddig, hogy ha hátat fordítottam az osztálynak, hogy írjak a táblára, beszélgetni kezdtek. Ez most nincs, sokkal nyugodtabbak lettek a körülmények.

Amikor idekerültem, két évvel ezelőtt, már próbálkoztam prezentációkkal. Azokat ppt-ben csináltam meg, de valahogy nem jöttek be. Azt láttam, hogy a diákok úgy érezték magukat, mintha moziban lennének: hátradőltek és élvezték az előadást, de nem írtak és nem voltak aktívak. Most más a helyzet. Egyelőre legalábbis, aztán majd meglátjuk, hogy mi lesz.

A másodikos és a harmadikos szakközepes osztályaimban, valamint a másodikos Aufbaulehrgangon (amit átvettem az idén) engedélyeztem a képletgyűjtemény használatát a dolgozatoknál. Nincs egységes álláspont arra vonatkozóan, hogy ezt mikortól érdemes megtenni: vannak középiskolák, ahol már az első évtől kezdve használják, de van, ahol csak az utolsótól. Én úgy gondoltam, hogy az érettségin úgyis használhatják majd, úgyhogy miért ne? Így legalább a szöveges feladatok fognak dominálni a dolgozatokban, úgy mint az érettségin.

Említettem az új iskolaépületet a Marienbergben. Egy kétemeletes, kocka alakú, modern épületről van szó. Nem tudom pontosan, hogy hány osztály költözött ide, de legalább öt vagy hat, plusz a tanári, ami nagyobb lett, és kapott egy közösségi szobát is. Ez a tanári szoba folytatása, csak egy üvegfal választja el tőle. Itt van konyha és étkező.

Az új épületben mindenhol interaktív táblák vannak. Ez jól passzol a mostani prezentációs módszeremhez, de egyébként is kényelmesebb, mert nem kell semmit törölni, mindig lehet új lapot nyitni, amire az új példákat felírja az ember.

Zárásul néhány fénykép:

0111.jpg

 Az új épület

20160923_193631.jpg

A tanári szoba

20160923_193656.jpg

Tanári

20160923_193709.jpg

Tanári

0113.jpg

Az étkező és konyha

20160923_193846.jpg

Emelet

20160923_193917_0.jpg

Emelet

20160923_193937.jpg

Tanterem

20160923_194000.jpg

Ugyanaz a terem a másik oldalról

20160923_194119.jpg

Aula

süti beállítások módosítása