Matektanárként Ausztriában

Matektanárként Ausztriában

2019.02.15

2019. február 15. - István123

Ezen a héten szünet van, minden nyugodt (itt a két félév között mindig kiadnak egy hetet). Dolgozok ezen-azon, de most lehet kicsit lazítani. Jövő héttől viszont már keményebb lesz: az érettségiző osztályaim a célegyenesbe érnek az utolsó félévvel és indul egy esti tagozatos csoportom is (ők már másfél éve tanulnak matekot, én kb. az anyag felénél veszem át őket); ezen felül jön a szokásos második félévi terhelés, dolgozatokkal és felelésekkel, amiknek a diákoknál is nagyobb súlya van, mint az előző félévieknek, mert ezek már közvetlenül befolyásolhatják az év végi jegyet.

A közelmúlt legnagyobb eseménye talán a matematikaérettségivel kapcsolatos változások bejelentése volt. Ez egy hosszabb folyamat vége volt, konferenciák és konzultációk előzték meg, amivel kapcsolatban egyébként engem is megkérdeztek. Az itteni iskolaigazgatóknak szerveztek ugyanis egy rendezvényt Innsbruckban, ahol elmondhatták a véleményüket a matematikaérettségiről és javaslatokat tehettek változtatásokra. Mivel van érettségiző osztályom az idén, az egyik igazgatóm, aki részt vett a rendezvényen, megkérdezett előtte, hogy én min változtatnék. Megírtam neki, hogy differenciáltabbá tenném az írásbeli vizsgát: magyar mintára közép- és emeltszintű érettségit vezetnék be (ugyanis a mostani szakközépiskolai érettségi valahol a mi közép- és emeltszintű érettségink között van és van benne differenciál- és integrálszámítás is - igaz, CAS-es számológépeket is használhatnak a vizsgán, ami Magyarországon nem engedélyezett).

Szóval elmondhattam a véleményem, de úgy tűnik, hogy az osztrák rendszert nem én fogom megreformálni, mert az általam javasolt irányban semmi nem történt. A szakközépiskolai (BHS) írásbeli matematikaérettségi  változásokat öt vagy hat pontban lehet összefoglalni:

1. Érthetőbb szövegezés

Gondosabban fogják a feladatok megfogalmazását ellenőrizni, hogy ne legyenek bennük idegenül ható szavak, vagy olyan megfogalmazások, amik miatt a nem német anyanyelvűek hátrányban lennének.

2. A feladatlap egyszerűsítése

Eddig az érettségi feladatlap elején volt egy kétoldalas kitöltési tájékoztató a kérdések formátumáról (például, hogy a feleletválasztós tesztkérdéseknél mindig öt lehetőség közül kell egyet kiválasztani). Ez mostantól sokkal rövidebb lesz, mert a diákok az érettségi előtt a tanórákon megfelelően tájékozódhatnak a kitöltés módjártól. A részletes tájékoztató egy példánya azért majd ott lesz a teremben és a diákok belenézhetnek vizsga közben.

3. Fix ponthatárok

Ezentúl mindig 48 pontot lehet majd maximálisan elérni és legalább 23 pont kell egy elégségeshez. Az egyéb ponthatárok a következők:

44 - 48 pont: Jeles (Sehr gut)

38 - 43 pont: Jó (Gut)

31 - 37 pont: Közepes (Befriedigend)

23 - 30 pont: Elégséges (Genügend)

0 - 22 pont: Elégtelen (Nicht genügend)

Ez nagyjából eddig is így volt, de volt egy minimális ingadozás a maximális pontszámot illetően, ami kihatott a többi pontszámra is. Ezenkívül az elégséges valamivel hosszabb volt és közepes valamivel rövidebb: az elégséges általában 23 - 33,  a közepes pedig 34 - 38 pont között volt. A következő érettségitől egyenletesebb lesz a pontok eloszlása.

Ehhez kapcsolódik még valami. Eddig úgy volt, hogy a ponthatárok valamennyire rugalmasak voltak. Ha valakinek egy pont hiányzott az elégségeshez, akkor a szaktanár megfelelő, az írásbeli munka egészét figyelembe vevő indoklás mellett megadhatta a jobb jegyet (ennek még aztán át kellett mennie a jegyekről tartott értekezleten is, de az általában nem volt probléma). Ennek most vége, a ponthatárokat ezentúl nem lehet átlépni a jegyek megállapításánál.

4. Tanári jelenlét

Egy szaktanárnak (lehetőség szerint annak a tanárnak, aki a tárgyat az utolsó évben tanította) jelen kell lennie a feladatlapok kiosztásánál, hogy megválaszolhassa a felmerülő kérdéseket (a megoldásban persze nem segíthet).

Ha a kiosztásnál nem is, de utána mindig bementem az osztályaimhoz és megválaszoltam a kérdéseket. Amennyire tudom, a kollégák is hasonlóan csinálták, szóval ez nem nagy változás.

5. Helpdesk

A írábeli érettségiket javító tanároknak ezentúl lesz egy Helpdesk, ahova a kérdéseikkel fordulhatnak, de a válaszoknak nem lesz kötelező érvénye, ajánlások lesznek csak. Ilyen volt már korábban is egy ideig, de aztán megszüntették. Most lesz megint, kíváncsi leszek, hogy marad-e.

6. Részpontszámok

És ami nem jött: fél pontok. Az érettségin megszerezhető pontok többségét (időnként mindet) olyan feladatokkal lehet lehet megszerezni, ahol vagy egy pont adható, vagy nulla, részpontszám nincs. A diákok most azt várták, hogy ez is változik. Nem így történt, legalábbis szakközépiskolában (BHS) biztosan nem. Gimnáziumban (AHS) lehet, de még nem teljesen világos a helyzet. Az első hírek arról szóltak, hogy ott az egyik feleletválasztós formátumnál - ahol kettőt kell eltalálni ötből - ezentúl adható egy fél pont, ha az egyik megoldás helyes. Abban a tájékoztatóban viszont, amit a múlt héten küldött a minisztérium, nem szerepelt ez a lehetőség és a hivatalos válaszformátumoknál sem látni nyomát ilyesminek, szóval még nem tudni biztosan, hogy tényleg vannak-e fél pontok. Szakközépben mindenesetre nincsenek, ez jelenleg biztos.

A gimnáziumi érettséginél voltak egyéb változások is, de ebbe most nem megyek bele. Akit érdekel, itt elolvashatja németül, hogy miről van szó.

Érettségi témában lesz még egy érdekes esemény nemsokára: a Feldtestung, azaz a potenciális érettségi feladatok tesztelése. Ez hasonló körülmények között zajlik, mint az érettségi, viszont rövidebb és a diákok nem kapnak visszajelzést az elért eredményről, mivel itt nem a diákok teljesítményét, hanem a feladatok teljesíthetőségét szeretnék mérni. Nem minden iskolában lesz tesztelés, csak bizonyos, kiválasztott helyeken és az én egyik iskolámat most kiválasztották matekból (a dologban közrejátszhatott, hogy az illetékes kolléga jelentkezett is a minisztériumnál, hogy szívesen tesztelne). Egyébként csak olyan tanárok vezényelhetik le az eseményt, akik külön tanfolyamot végeztek erre. A feladatlapokat áprilisban javítják Bécsben, három napig, önkéntes matektanárokkal, akik ezért napidíjat kapnak majd. Az idei alakalomról már lecsúsztam, de a következőre lehet, hogy jelentkezem. A javításnál - pont mint egy vizsgánál - van teremfelügyelet, és a feladatlapokat nem lehet kivinni a teremből, megakadályozandó, hogy valaki lemásolja, vagy lefényképezze azokat. Ennek ellenére azért érdekelnének a potenciális feladatok, mert ezzel egy kicsit bele lehet pillantani a jövő trendjeibe. Na mindegy, talán majd jövőre. A teszteléssel kapcsolatban egyébként itt lehet bővebb információt találni.

süti beállítások módosítása