Az elmúlt napokban leginkább egy új telefonos alkalmazás foglalkoztatta a kollégákat, a Lernsieg.
Ebben a telefonos applikációban osztrák és német iskolákat és azok tanárait lehet értékelni. Az értékelés olyan, mint az Ubernél vagy a Google Maps-en: egytől ötig lehet csillagokat adni. Különböző kategóriák vannak; az iskoláknál lehet például az osztálytermek, a tornaterem és a menza minőségét és más hasonló dolgokat pontozni. A tanároknál oktatást, a motivációt, a felkészültséget a türelmet és hasonló dolgokat lehet értékelni.
Képernyőfotó az alkalmazásból
(forrás: https://www.bluewin.ch/de/digital/lehrerbewertungs-app-sorgt-fuer-empoerung-324747.html)
Az értékelést feladni kívánó diáknak iskolája és telefonszáma megadásával regisztrálnia kell; ez utóbbit a rendszer egy ingyenes sms-sel ellenőrzi. Egy telefonszámmal csak egy iskolába lehet regisztrálni, iskola- és tanárértékelést pedig csak ebben az egy intézményben lehet adni. Az értékelést bármikor meg lehet változtatni és a változtatás azonnal tükröződik is az iskola vagy a tanár összértékelésében. Az értékelés anoním, azaz senki nem látja, hogy ki értékelt, csak az értékelések száma és az egyes kategóriák összértékelése látszik. Ezeket viszont bárki megnézheti, regisztráció nélkül is. Szöveges értékelésre nincs lehetőség.
Tanári körökben azonnal ellenérzést váltott ki az alkalmazás. A témával kapcsolatban jött is állásfoglalás a Bildungsdirektion-tól (ez olyasmi, mint nálunk a Klik), a tanárszakszervezetektől, de írtak az igazgatók is. A tanárikban is gyakori beszédtéma volt az app. A szakszervezetek az utolsó előtti emailben küldtek egy nyomtatványt is, amiben kérvényezni lehet az adatok törlését az alkalmazásból. Arra bíztattak minden kollégát, hogy töltsék ki, és küldjék el az alkalmazást fejlesztő diáknak. A legutóbbi emailben pedig egy plakátot küldtek, aminek az volt a címe, hogy "Az oktatás nem pizzarendelés!" (Schulbildung ist keine Pizzabestellung!). Az egyik iskolámban ki is került a tanári ajtajára.
Szakszervezeti plakát a tanáriban
A minisztérium és a szakszervezetek bejelentették, hogy jogi szakértőkkel vizsgáltatják meg, hogy sérültek-e személyiségi vagy egyéb jogok az alkalmazás kapcsán.
Az app egyébként múlt péntektől hétfőig üzemelt, azóta offline, mert a fejlesztő, egy 17 éves giminazista (Benjamin Hadrigan) gyűlölködő üzeneteket kapott.
Német nyelvterületen a sajtó is sokat foglalkozott a témával, különösen Ausztriában. Itt egy kis ízelítő a derstandard.at-n megjelent cikkekből:
Alkalmazást fejlesztett a diák a tanárok értékelésére, a szakszervezet betiltást követel (derstandard.at, link)
A szakszervezet dühös: ma indul a vitatott tanárértékelő-alkalmazás (derstandard.at, link)
A tanárértékelő-alkalmazás "Lernsieg" nem becsmérlésre való (derstandard.at, link)
Diákok a "Lernsieg"-ről: "Látom, hogy a problémám a tanárral megalapozott-e" (derstandard.at, link)
Gyűlölködő üzenetek miatt offline a vitatott tanárértékelő-alkalmazás (derstandard.at, link)
Tanárértékelő-alkalmazás: a minisztérium visszavág (derstandard.at, link)
Az én véleményem az, hogy az app határeset, de személyiségi jogok nem sérültek. Furcsa ugyan, hogy a nevem egy olyan nyilvános listán van, amihez nem kérték a jóváhagyásom, de az iskoláim oldalain keresztül eddig is nyilvános volt, hogy hol dolgozom és mit csinálok; az értékelések pedig nem a tanárok személyes adatai, mivel ezekkel a tanárok nem rendelkeztek az alkalmazás létrejötte előtt: ezek a felhasználók véleményét tükrözik - véleményeket, nem pedig tényeket, mint mondjuk a születési dátum vagy hely.
Ahogy mondtam, az egész határeset és van bennem némi furcsa érzés, de betiltást követelni vagy a kollégákat arra bíztatni, hogy spammeljék tele a fejlesztő postafiókját törlési kérelmekkel teljesen rossz reakció. Az alkalmazást a hétvégén 70000-szer töltötték le. Inkább azt kellene megvitatni, hogy miért van társadalmi igény egy ilyen alkalmazásra és mit kellene tenni az általános- és középiskolákban, hogy ilyesmi ne merüljön fel. Másrészről viszont... társadalmi igény volt már az érettségi ponthatárok módosítására is, Németországban is, nálunk is; mégis helytelen lett volna. Szóval ezek után legyen okos az ember.