Matektanárként Ausztriában

Matektanárként Ausztriában

2020.06.27

2020. június 27. - István123

Rég nem volt már új bejegyzés, úgyhogy most messziről kell kezdenem.

Januárban voltam Bécsben, továbbképzésen. Item-Writing volt a téma, azaz arról volt szó, hogy hogyan kell érettségi szinvonalú feladatokat írni. Már majdnem egy éve vártam erre a továbbképzésre, és nem is kellett csalódnom, jó volt. Kétszer kétnapos volt, az első két nap január végén, a második két nap március elején volt. Én csak a januári alkalmon tudtam ott lenni, de megcsináltam a házi feladatot a második alkalomra és elküldtem. Végül is teljesítettnek nyilvánították számomra is a kurzust.

Március közepén a világjárvány miatt bezárták az iskolákat Ausztriában is. Március eleje óta már a levegőben volt, hogy történhet valami, de igazán az utolsó héten gyorsultak fel az események. Március 10-én (kedden) az oktatási miniszter küldött egy emailt az iskolaigazgatóknak (egy kivonat itt olvasható), amiben arra kérte őket, hogy készüljenek fel egy esetleges iskolabezárásra. Ezt az egyik igazgatóm továbbította is a tanároknak. Másnap az egyik kollégával épp ez volt a beszédtéma a fénymásolás közben és ő azt mondta, hogy szerinte pár napon belül bejelentik, hogy bezárják az iskolákat. Vagy tudott már valamit, vagy jól sejtette, mindenesetre igaza lett: csütörtök délelőtt már biztos volt, hogy hétfőtől egy ideig nem lesz iskola abban a formában, mint eddig, hanem csak online.

Azon a héten csütörtökön még azt írták a minisztériumból, hogy a távoktatás ideje alatt nem szabad új anyagot venni vagy dolgozatokat íratni, és az ezalatt az idő alatt nyújtott teljesítményt nem szabad majd később beleszámítani az év végi jegybe. Ezt így is hirdettem ki az osztályaimban, akikkel még találkoztam pénteken. Aztán péntek délután jött egy másik email, amiben meg az állt, hogy a távoktatás alatti teljesítményt mégis bele kell számítani a jegybe, de mindenkit arra kérnek, hogy mérsékelten osztályozzon (Leistungsbeurteilung mit Augenmaß).

Amint biztossá vált, hogy online kell majd tanítani, elkértem a Marienbergből az egyik dokumentumkamerát, amit a szóbeli érettséginél használunk és annak segítségével tartottam az órákat.

dc125.png

Lumens DC125 típusú dokumentumkamera. Egy ilyet kaptam kölcsön az iskolától az internetes órákhoz.

(A kép forrása: https://www.lumens.com.tw/en/Products_detail/10/DC125, 2020.06.27)

 

Majdnem az összes órarendi órámat megtartottam, azt hiszem, hogy talán csak egy maradt el még az első héten. Eleinte Zoom-mal dolgoztam, mert az én sávszélességemmel még ezzel volt a legjobb a kép- és hangminőség, és a diákok is ezt találták a legkönnyebben kezelhető felületnek (rögtön az elején teszteltem a Youtube Live-ot, Microsoft Tems-et és a Skype-ot is az osztályaimban).

Végül aztán mégis át kellett állnom a Microsoft Teams-re, mert mindhárom iskolámban arra jutott a vezetőség úgy két hét után, hogy egységesíteni kell az online órák és a házi feladatok felületeit, mert a diákok számára zavaró, ha többféle platformon kell tartaniuk a kapcsolatot a tanáraikkal (ezzel egyébként egyet is értettem). Mivel időközben a Zoom-mal kapcsolatban adatvédelmi aggályok merültek fel, mindenhol a Microsoft Teams lett a befutó.

Felvettem az összes órát, hogy a hiányzók is visszanézhessenek mindent. Volt, aki élt is a lehetőséggel, bár a videók megtekintéseinek számából ítélve ez nem volt tömeges tendencia.

Az órák látogatottsága osztályonként változó volt, de a legszorgalmasabb oszályokban sem ment 85 % fölé és volt olyan osztály is, ahol a 14 diákból hetekig csak kettő vagy három diák jelentkezett be az órákra.

Az internetes órák látogatását egyébként nem tettem kötelezővé. Gondokodtam rajta, de az volt a gond, hogy ha kötelezővé teszem, akkor a kötelezettség mulasztásához szankciót is kellett volna rendelnem, magyarul annak a jegyen is meg kellett volna látszania, ha valaki nem jelentkezett be az órákra. Viszont már rögtön az elején voltak, akik rajtuk kívül álló okokra való hivatkozással maradtak távol az óráktól, nekem pedig nem volt módom ellenőrizni, hogy valóban rendszeresen elment-e náluk az internet vagy valóban mindig lefagyott-e a mobiltelefon, ha be akart jelentkezni Microsoft Teams-be. El kellett fogadnom minden hasonló indokot, de a gyanús eseteket jelentettem az osztályfőnököknél.

Minden héten adtam házi feladatokat, de mindig volt rá két hetük, hogy megcsinálják, hogy ha esetleg kérdés van, fel tudják tenni az internetes órán vagy emailben (a feladatokhoz egyébként mindig megadtam a megoldásokat is). A diákok túlnyomó többsége rendszeresen megcsinálta és feltöltötte a házi feladatot.  Ha valakinek elmaradása volt, írtam emailben egy  rövid emlékeztetőt és ez általában segített is; ha viszont nem, akkor írtam a szülőnek, és ha még ez sem vezetett eredményre, jelentettem a dolgot az osztályfőnöknél.

A tavaszi szünet idén is a húsvét hetében volt, április 6-13 között, és ezt online is tartotta mindenki, a szünet alatt nem voltak internetes órák. Utána volt némi változás a tananyagban: engedélyezett lett az új anyag feldolgozása is. A tanárokra hagyták a döntést, hogy csinálják-e, de a túlnyomó többség (én is) úgy döntöttek, hogy igen. Egy ideig ingadoztam ugyan, de a vezetőség és a párhuzamos osztályban oktató kollégák ajánlása mindenhol az volt, hogy vegyünk új anyagot, úgyhogy jobbnak láttam igazodni.

A tanítás először a végzős osztályokban indult be, május 4-gyel, óvintézkedések mellett. Az iskolán belül csak maszkban lehetett mozogni, de miután a diák leült a helyére az osztályteremben, levehette a maszkot, és a tanárokra is hasonló szabályok vonatkoztak. Előírták még, hogy rendszeresen szellőztetni kell és kézfertőtlenítésre/szappanos kézmosásra is lehetőséget kell biztosítani.

Az érettségi előtt három hétig volt így tanítás, vagy inkább érettségi felkészítés, de lehetőség volt dolgozatok íratására is, azokban az esetekben, ahol ez a jegy lezárásához szükséges volt.

A következő lépcső a 14 év alattiak osztályai voltak. Nekem is van alsó tagozatos, negyedikes gimnáziumi osztályom (13-14 éves korosztály, ez otthon a hatosztályos gimnázium második osztálya lenne), úgyhogy itt is el kellett kezdenem tanítani. Egy kis kiegészítés ezekkel az osztályokkal kapcsolatban: a 14 év alatti diákoknak mindenhol kötelező volt felügyeletet biztosítani a távoktatás ideje alatt is, ha a szülők úgy kívánták. Ez az egyik iskolámat érintette is (azt, ahol van gimnáziumi alsó tagozat), úgyhogy elvileg engem is beoszthattak volna felügyelni, de végül nem tették.

Az érettségik eredetileg a május 4-gyel kezdődő héten indultak volna, de még március végén vagy április elején eltolták őket három héttel, a május 25-tel kezdődő hétre. A vizsgák rendben lementek, ha lesz időm, írok erről még külön.

Az iskolanyitás harmadik lépcsője június 2-vel jött el, ekkor jött vissza az összes osztály, aki eddig otthon volt. A legtöbb osztályban csoportbontást csináltak, mivel úgy írták elő, hogy 16, de legfeljebb 18 főnél nem lehet egyszerre több diák az órákon. A csoportok felváltva jártak iskolába. Itt egy kép az egyik iskolám beosztásáról:

d5b0e729-d1dd-4144-b318-598b3db75abf.jpg

Csoportbeosztás az egyik iskolában

 

A tanári órarend gyakorlatilag változatlan maradt, kivéve azokat az eseteket, ahol már eleve csoportbontásban tanulta az osztály a tárgyat, mert ott estek ki órák. Nekem is van egy ilyen osztályom: szerdai és pénteki napokon tanítom őket, mindkét napon van mindkét csoporttal órám, de mivel szerdán is és pénteken is mindig csak az egyik csoport van ott, a másik csoport órája elmarad.

Július 10-ig tart a tanév, de egyébként is addig tartott volna. Nincs hosszabbítás, de a jegyek lezárását eltolták az utolsó hétre. Normális esetben úgy van, hogy az utolsó dolgozatokat és feleltetéseket legkésőbb kb. két és fél héttel a tanév vége előtt le kell bonyolítani, aztán rá pár napra osztályozó értekezlet, az idén viszont ez mind kitolódik az utolsó hétre a legtöbb iskolában (bár van tudomásom olyan bregenzi gimnáziumról, ahol már az utolsó előtti héten csütörtökön lezárják a jegyeket).

süti beállítások módosítása