Matektanárként Ausztriában

Matektanárként Ausztriában

2019.09.28

2019. szeptember 28. - István123

A múlt héten pénteken (szeptember 20) megvolt az őszi vizsgaidőszak írásbeli matematikaérettségije. A feladatok a HLW-ben átlagos nehézségűek voltak, volt köztük ilyen is, olyan is, de összességében nem volt elérhetetlen az elégséges vagy akár a jobb jegyek sem. Nekem összesen hét vizsgázóm volt. Az eredményekről nem akarok semmit sem mondani, csak azt jegyzem meg, hogy az őszi vizsgaidőszak október 11-én folytatódik a szóbeli vizsgákkal (Kompensationsprüfung) azoknak, akiknél az írásbeli negatív lett.

Az idén megint én vagyok felelős a számológépek megrendeléséért. Nincs újdonság, újra Casio ClassPad fx-CP400-as típust rendeltünk. Nem olcsó (újonnan minimum 110 euró), de sokat tud, és ha a diákok éveken keresztül ezzel gyakorolnak, hozhat pár pontnyi különbséget az érettségin, ami bizonyos esetekben pont elég lehet egy elégségeshez, amit a diákok jelentős része megcéloz/elér (a májusi szakközépiskolai írásbeli matematikaérettségin a végső összesítésben következőképp alakultak a jegyek arányai: 5% elégtelen, 41,5% elégséges, 29,1% közepes, 17,2% jó, 7,2% jeles).

Tegnap volt az Earth Strike, ahova az én iskoláimból is mentek diákok. A minisztérium nemrég küldött egy körlevelet ezzel kapcsolatben, aminek az volt a lényege, hogy ha a tankötelezettség és a gyülekezési jog ütközik, akkor a tankötelezettség az erősebb; ezért úgy döntöttek, hogy megengedik az iskoláknak, hogy az Earth Strike-ot iskolai rendezvénynek minősítsék (amivel abba a kategóriába kerül, mint például a tanulmányi kirándulások). Ebben az esetben a diákjaik gond nélkül mehetnek demonstrálni, mert a tankötelezettség keretein belül maradnak; máskülönben, ha az iskola nem nyilvánítja a tüntetésen való részvételt iskolai rendezvénnyé, nem. Amennyire én tudom, az iskolák a legtöbb helyen éltek ezzel a lehetőséggel, és elengedték a diákokat (a minisztériumi körlevél szerint egyébként ebben az esetben a tüntetéssel kapcsolatban felmerült témákat aztán fel kell dolgozni a tanórákon is). Tegnap épp a Riedenburgban voltam, ahonnan gyakorlatilag egész osztályok mentek a 11:00-14:00 között megtartott rendezvényre. A 14 év felettiek esetében elég volt előre jelenteni a részvételi szándékot, a 10-14 közöttieknél kicsit több szervezéssel járt a dolog, mert ott mennie kellett felügyelőtanárnak is az osztállyal. Engem annyiban érintett a dolog, hogy az egyik órámról korábban elment a szakközepesek nagyrésze, hogy még elérjék a buszt.

süti beállítások módosítása