Matektanárként Ausztriában

Matektanárként Ausztriában

2018. január 13. - István123

2018.01.13

Már lassan egy éve nem frissült a blog. Tavaly február környékén megsűrűsödtek a teendőim az akkori érettségiző osztályommal (meg egyébként is) és a blogírás valahogy mindig az utolsó helyre került. Az idén is van érettségiző osztályom, sőt kettő is, de remélem, hogy most azért tudok majd időt szakítani blogbejegyzésekre is.

Nem tudom, hogy írtam-e, de tavaly február óta tanítok a bregenzi Volkshochschule-ban is, esti tagozaton, szakmunkás bizonyítvánnyal már rendelkező fiatal felnőtteknek. Hivatalosan 18 diákom van, de csak tízet vagy tizenkettőt látok rendszeresen, ami egy kényelmes és átlátható csoportméret. Az itt tanulók duális képzés keretében szereztek szakmát és már a szakmai gyakorlatuk ideje alatt elkezdtek az érettségire készülni, úgyhogy már tanultak matekot előttem is, sőt, az anyag felét már át is vették, mire hozzám kerültek. Szakközépiskolai érettségit kell tenniük és egy ideig úgy volt, hogy csak a mindegyik szakközépiskolában megegyező A-részhez kapcsolódó feladatokat fognak kapni, de szeptember elején kiderült, hogy ennek az évfolyamnak már mégiscsak lesznek az iskolaspecifikus B-részhez kapcsolódó feladatai az érettségiben; a BAfEP (óvópedagógiai szakközépiskola) érettségijét fogják írni. A kollégákkal együtt én is nehezményeztem, hogy erről csak az érettségi évében szólnak, de mivel szerencsére jól álltunk az anyaggal, nem okozott nagy fennakadást, hogy még néhány plusz témakört (pl. egyszerűbb vektorfeladatok) át kellett venni. A számtani és a mértani sorozatok még hátravannak, de hamarosan megleszünk azokkal is. Az ismétlést már részben elkezdtem, most az exponenciális függvényeknél tartunk és jövő héten térünk rá a sorozatokra, ami után már tényleg nem lesz semmi új anyag.

Egyébként mindkét iskolám megvan még. A Marienbergben az idén munkaközösségi vezető is lettem, bár ez túl sok feladattal még nem járt - egy értekezletet kellett összehívnom és a tankönyvek tanári példányainak rendelését kellett intéznem. Ezen felül van egy kisebb költségvetésünk is, ami mondjuk két-három számológépre meg pár dvd-re elég, de könnyen lehet, hogy még ezt sem költjük el teljesen év végéig.

Megvan életem első fellebbezése is - mármint az első eset, amikor valaki a Landesschulrat-nál az általam adott elégtelen ellen fellebbezett. Pótérettségiről volt szó, most októberben. A jelölt írásbeli vizsgája elégtelen lett, úgyhogy szóban kompenzálhatott, ami szintén elégtelen lett. A szóbeli vizsga bizottság előtt zajlott, ott volt az igazgató, az igazgatóhelyettes, az osztályfőnök, én, és rajtam kívül még egy matektanár. Mindannyiunknak le kellett adni egy állásfoglalást a vizsgán történtekről, amit kiértékeltek és bevettek a döntés indoklásába - ami egyébként a jelölt számára kedvezőtlenül végződött, mert a fellebbezését elutasították. Az indoklást megkaptam én is és bár tudom, hogy fontos az alaposság, de 14 oldal kicsit soknak tűnik, különösen ahhoz képest, hogy a fellebbezés két sor volt és indoklás sem szerepelt benne. De ha ez követeli meg az ügymenet, akkor nincs mit tenni.

Néhány osztályomban újra bevezettem a ClassDojo-t, fegyelmezési céllal. Pár éve már kipróbáltam a programot, de akkor nem jött be, valószínűleg azért, mert plusz és mínuszpontokat is adtam. Egyes diákok kifogása mindig az volt, hogy ők azért kapnak kevesebb pluszt, mert sosem szólítom fel őket. A program fel tud szólítani diákokat véletlenszerűen is, amit szintén kipróbáltunk, de valahogy az sem tetszett senkinek. Akárhogy is, most csak mínuszokat adok és nagyrészt nem tanulmányi dolgokra (bár időnként arra is, mondjuk hiányzó leckére), hanem inkább magatartási problémákra, mint például ha valaki beszélget órán vagy hasonlók. Mióta így csinálom, működik a dolog (a pozitív dolgokat, mint például az órai aktivitás csak megjegyzem, vagy felírom óra után). A másodikos gimnáziumi osztályom (11 évesek) előtte egy eléggé nyugtalan osztály volt, ami a program használata óta teljesen megváltozott, mindenki megelégedésére (beleértve ebbe a diákokat is, akik közül korábban érdekes módon sok olyan is kifogásolta a magas alapzajt, aki maga is hozzájárult).

Na jó, mára ennyit, később még lesz folytatás.

süti beállítások módosítása