Matektanárként Ausztriában

Matektanárként Ausztriában

2018.02.11

2018. február 12. - István123

Semesterferien, azaz félévközi szünet van, annak is az utolsó napja. Úgy terveztem, hogy erre a bejegyzésre már előbb sort kerítek, de aztán mégiscsak úgy alakult, hogy vasárnap este írom a leckét.

A félév vége mozgalmas volt: dolgozatok, szóbeli vizsgák, pótdolgozatok, jegybeírás, osztályozó értekezlet és még két nyílt nap is (mindegyik iskolámban egy-egy). Ez utóbbi témával kezdem.

Először a Marienbergben volt nyílt nap, január 19-én, pénteken délután. Minden tanárnak vállalnia kellett, hogy szervez valami programot, de lehetett társulni is, úgyhogy nem kellett mindenkinek mindent teljesen egyedül csinálni. A legtöbben természetesen a szakjukhoz kapcsolódóan találtak ki valamit, de volt, aki például parkolóőri feladatokat vállalt (itt igazából arról volt szó, hogy a főbejáratnál bejövő autókat a beljebb levő szabad parkolóhelyek felé kellett irányítani, amire szükség is volt, mert enélkül elég hamar dugók és kellemetlen helyzetek alakulhattak volna ki). A diákok is be voltak osztva, ki idegenvezetést tartott, ki valamelyik tanár mellett segédkezett.

Én az új épületben voltam két matektanár kollégámmal. A mi programuk címe "Neue Medien im Mathematikunterricht" volt, vagyis új médiumok a matematikaoktatásban. A padok és a székek nagyrészt a terem szélére voltak húzva, hogy középen legyen hely. Mire odaértem a kollégák már felállítottak kisebb állomásokat termen belül: volt, ahol matematikai puzzle-játékokkal lehetett játszani, de ki volt állítva az iskolában használt számológépből (TI-82 STATS) is pár darab, voltak számítógépek, amiken egy a moodle-rendszerben készített matematikai tesztet lehetett kitölteni, de ki voltak téve a tankönyvek is. A fő attrakció persze a Smartboard, az intelligens tábla volt. Egy ilyenről van szó:

 

 

Ez a tábla matematikaoktatáshoz különösen jól haszálható, mert a Geogebra már eleve benne van. Ha az ember függvényeket akar ábrázolni, elég csak a függvény egyenletét a táblára írni, majd kézzel áthúzni azt a Geogebrába. Valahogy így (01:15-től):

 

Az én feladatom az volt, hogy összeállítsak egy Kahoot-on egy kis matematikai kvízjátékot. Végül is tizenkét kérdést tettem bele, nagyrészt olyasmiket, amiket egy 14-éves tudhat (talán egy vagy két nehezebb feladat volt, amiket korábbi Kenguru-tesztekből vettem). A kvíz itt megtalálható, ha esetleg valaki ki akarja próbálni. Két fordulót is tartottunk, egy óra eltéréssel. Díjak is voltak: vonalzó, szögmérő, ceruzahegyező és ceruzák. Összességében jól sikerült a nyílt nap (meg kell azért említenem, hogy ez nagyrészt a két kollégám érdeme, a szervezés nagyobbik részét ugyanis ők intézték). Az iskola oldalán vannak képek is, azokat itt taláni (alul a Bilder vom Tag der offenen Tür-re kell kattintani).

A Riedenburgban rákövetkező szombaton volt a nyílt nap. Ott úgy volt, hogy hétfői órarend szerint kellett tanítani, és minden osztályteremben nyitva kellett hagyni az ajtót, hogy bárki be tudjon nézni. Mivel nekem hétfő délelőttönként pont a másik iskolában vannak óráim, itt helyettesítési készenlétet írtam be a faliújságon található "ki mit vállal" táblázatba. Nem maradtam munka nélkül, mert két osztályban is helyettesítenem kellet, de mindkettő olyan volt, ahol egyébként is tanítok. Mivel a diákok egy része ebben az iskolában is a vendégek fogadására és körbevezetésére volt beosztva, ki volt adva, hogy új anyagot venni nem lehet az órákon, nehogy valaki az egyéb kötelességei miatt kerüljön hátrányba a többiekkel szemben, és semmiféle számonkérést sem lehetett tartani.

Reggel a főbejáratnál kezdtem. Annyi volt a dolgom, hogy az érkező embereket felküldtem az első emeletre (bár ezt legtöbbször a mellém beosztott diák csinálta), ahol már fel volt állítva két kis információs stand, szórólapokkal és tájékoztatókkal. Az idegenvezetések is onnan indultak. Tavaly egyébként még a tanárok is tartottak idegenveztéseket, de az idén már csak diákok. Újdonság volt még az idén, hogy már fiús családok is jöttek (az iskola jövő tanévtől kezdve ugyanis felmenő rendszerben bevezeti a koedukált oktatást), de azt figyeltem meg, hogy az érkező családok nagyrésze már ismerte a járást, mert vagy a nagyobbik lány, vagy az anya az iskola jelenlegi/egykori diákja volt. Akárhogy is, az első órában voltam a főbejárathoz beosztva, utána volt egy kis szabadidőm, végül jött az a bizonyos két helyettesítési óra, de semmi különös nem történt. Itt van pár kép is az eseményről.

Az utolsó héten még voltak szóbeli vizsgák is. Az egyik szakközepes osztályomban négyen is vizsgáztak még egy nappal a jegyek lezárása előtt. Két vizsga rendben lement, de a harmadik közben észrevettem, hogy a negyedik vizsgázó körül nincs valami rendben és valószínűleg segítséget kap az osztálytársaitól. Felálltam és odamentem hozzá. Egyedül ült a padban, de a szomszéd asztalnál ülő diák asztalán találtam egy cetlit, amin a feladatok megoldásai voltak. Mint később kiderült, nem magányos elkövetővel álltam szemben, hanem egy jól szervezett kis csapattal: egyikük vécéről visszafelé jövet lefényképezte a telefonjával a feladatokat és átküldte egy másiknak, aki megoldotta azokat és felírta a megoldást egy darab papírra. A harmadik feladata az lett volna, hogy a vizsgázóhoz eljuttassa az információt, de épp akkor kaptam el, amikor erre készült. A vizsgát lefújtam, az lányokat az igazgatóhoz küldtem. A vége az lett, hogy a vizsgát meg kellett egy későbbi időpontban ismételni (már korábban is írtam, hogy itt puskázásért nincs elégtelen, a dolgozatokat ilyen esetben újra kell íratni, a szóbeli vizsgákat új feladatokkal meg kell ismételni). A jegyek lezárását emiatt ebben az osztályban meg kellett hosszabbítani pár nappal, de még az osztályozó értekezlet előtt lement a vizsga, úgyhogy időben be tudtam vinni a félévi jegyet a rendszerbe.

Az osztályozó értekezletek egyszerre voltak a két iskolában. Ilyenkor, mivel hivtalosan a Riedenburghoz tartozom, az ő értekezletükön kellett részt vennem, bár sok szerepem nem volt.

 

süti beállítások módosítása