Matektanárként Ausztriában

Matektanárként Ausztriában

2018.10.23

2018. október 24. - István123

A tanév már több mint egy hónapja elkezdődött, eddig mégis tologattam az írást, mert mindig volt valami fontosabb. Most már viszont tartok tőle, hogy túlságosan sokmindent elfelejtenék, ha tovább halogatnám a dolgot, úgyhogy tessék egy kis összefoglaló az eddigi eseményekről.

Szeptember 10-én volt az első tanítási nap, de tanítanom nem kellett aznap, csak vizsgáztatnom és évnyitó-értekezletre mennem. Csak pár diákom jött javítóvizsgázni és mindenki átment, szóval mindenki boldog volt. Aztán volt még egy kör október elején a tavalyi harmadikos szakközepesekkel, mert hogy ők a nyári gyakorlat miatt később kezdték az iskolát és emiatt a javítóvizsgáik is eltolódtak.

Volt pótérettségi is szeptember közepén. Két diákom volt még májusról, mindkettőnek sikerült végül, bár az egyiknél szoros eredmény született. Később voltak szóbeli pótérettségik is (a vendéglátóipari szakközépben ugyanis választhatnak a diákok, hogy szóban vagy írásban akarnak-e érettségizni), de ott csak bizottsági tag voltam, az egyik kollégám vizsgáztatott.

Az előző tanévben én voltam a matematikai munkaközösség vezetője a Marienbergben, amiről most szeptemberben lemondtam, de utolsó rendelkezésemmel még reformáltam: az eddig használt, TI-82 STATS nevű számológép helyett ettől az évtől kezdve bevezettük a Casio Classpad II-t, ami egy sokkal modernebb típus (igaz, drágább is). Az a tapasztalatom, hogy a számológép nem írja meg az érettségit senki helyett; több példa is volt már rá, hogy valaki modernebb számológépet hozott a vizsgára, mint amivel gyakoroltunk (itt ez lehetséges, mert a törvényben nem a számológép tudásának felső, hanem az alsó határa van meghatározva), és mégis megbukott. Viszont ha évekig a modernebb számológéppel lehet gyakorolni az órákon, akkor az javíthat az eredményeken, arról nem is beszélve, hogy bizonyos anyagrészeknél, például differenciál- vagy integrálszámításnál, lerövidítheti az elsajátítás idejét, mivel vannak dolgok, amiket egy ilyen számológép birtokában már nem kell papíron tudni megoldani, csak a számológéppel. Pár évet várni kell az eredényekre, de már most kíváncsi vagyok, hogy hogy alakul ez az egész.

A Volkshochschule-ban már májusban leérettségiztek a diákjaim matekból, de a bizonyítványosztás még csak most volt. Én is meg voltam hívva és ugyan nem tudtam sokáig maradni, de azért gratuláltam mindenkinek, akivel összefutottam.

Korábban írtam, hogy errefelé a végzős középiskolások nem szalagot viselnek, mint nálunk, hanem egy tengerészsapka-szerű kalapot. Ezt egy Käpplefest nevű eseményen szokták felavatni, ami megvolt mindkét iskolámban. Ilyenkor a diákok kibérelnek egy kocsmát vagy hétvégi házat valahol és hajnalig táncolnak, isznak, szórakoznak, majd átmennek az iskolába (a kulcsot megkapják erre az egy alkalomra), átrendezik a székeket és az asztalokat az osztálytermekben, összefirkálják a táblákat és mindenféle egyéb módon is kidekorálják az osztályokat és a folyosókat. Reggel aztán megvárják a bejáratál az érkező diákokat és tanárokat és őket is kidekorálják: rúzzsal összefirkálják az arcukat és néha a kezeiket.

Mindegyik Käpplefest tematikus: a diákok kitalálnak egy témát, és aztán lehetőség szerint mindenkinek annak megfelelő jelmezben kell megjelennie. A riedenburgos osztáyomban az idei téma a vörös szín volt, szóval mindenkinek vörösbe öltözve kellett jönnie, vagy, látható, nem vörös ruhadarabonként egy üveg italt hoznia. Én két üveg italt vittem (piros pólót vettem fel, de a többi ruhám más színű volt), plusz egy kis magyar házi barackot ásványvizes palackban, de ez utóbbinak volt nagyobb sikere. A Käpplefest Lochauban volt, fent a hegyen, lakott területektől távol, úgyhogy nem kellett a szoszédok miatt aggódni. Volt tüzijáték is:

A marienberges osztályomban mindenkinek pizsamában kellett megjelennie, úgyhogy részben én is abban mentem. A pálinka itt is bejött majdnem mindenkinek.

Itt szokásos, hogy a végzős osztályok készítenek egy rövidfilmet, a Maturavideo-t, amiben bemutatják  magukat. Az idén az egyikben én is kaptam egy kisebb szerepet. Íme (én 00:34-nél vagyok látható):

Ebben az iskolában múlt szombaton megvolt a Maturaball is, ami nagyjából a szalagtűző itteni megfelelője. A fenti videót itt mutatták be a nagyközönségnek. Apropó Maturaball, csináltam egy rövid videót az osztályom műsoráról, ezzel zárom a bejegyzést:

 

süti beállítások módosítása