Matektanárként Ausztriában

Matektanárként Ausztriában

2019.06.23

2019. június 24. - István123

Az utóbbi pár hónapban sok dolog történt, mindegyik valószínűleg nem fog eszembe jutni, de ami igen, azt leírom.

Az esti tagoztos osztályommal haladok, nagyjából terv szerint. Most kezdtem a statisztikát, utána még valószínűségszámítás és végeztünk az anyaggal; ha minden jól megy, novemberben, utána pedig ismétlés.

A pedagógiai kísérlet - a kölcsönös tegeződés felajánlása - érdekes eredményt hozott a csoportban: eleinte benne voltak, de aztán mindig vissza-visszacsúsztak magázódásba, pedig azt hittem, hogy valami ezzel ellentétes véglet valósulhat meg.

Az érettségi vizsgák idén is a negyedikes szakközép (HLW) előrehozott, gyakorlati vizsgáival kezdődtek meg. Ilyenkor két héten keresztül minden nap van vizsgaebéd, ha jól tudom, több is, és mindegyik negyedikes be van osztva úgy, hogy egyszer a főzésnél kerüljön rá a sor, egyszer pedig a felszolgálásnál. A Marienbergben már évek óta el akartam menni egy ilyen ebédre, de aztán valahogy mindig elfelejetettem beírni magam időben. Idén is ez történt, de a sors közbeszólt: hárman lerobbantak az autópályán és a tanári karból kellett három kollégának beugrania. Épp lyukasórám volt, úgyhogy mentem én is, és nem csalódtam. Négyfogásos, finom ebéd volt, kétféle borral, a felszolgálás is rendben volt. Mindkét negyedikes osztályt tanítom, úgyhogy ismertem a vizsgázókat is.

Az írásbeli matekérettségi május 8-án, szerdán volt. Három végzős osztállyal is érdekelt voltam, kettővel a Marienbergben és eggyel a Riedenburgban.

img_20190507_192846resized.jpg

Vizsgaterem a vizsgát megelőző este

Az idei tanévtől az írásbeli matematikaérettségi megkezdésekor jelen kell lennie egy szaktanárnak (ideális esetben annak, aki a tárgyat az utolsó évben tanította) és segítenie kell értelmeznie a feladatokat. Hangsúlyozottan formai, nem tartalmi segítségről van szó, például ha idegen szó van a szövegben, a tanár megmondhatja, hogy mi a német megfelelője (bár ezeket a feladatokat előzetesen tesztelik és legtöbbször sikeresen kiszűrnek belőlük minden zavaró tényezőt).

Én a Marienbergben voltam, ahol az aznapi órarend szerint egyébként is lettem volna. A vizsga elején bementem mindegyik vizsgaterembe, de csak kevés kérdés volt. Utána folyosóügyeletre voltam beosztva, úgyhogy volt egy kis időm végigszámolgatni a feladatokat. Összességében teljesíthető volt a feladatlap, bár volt pár igényesebb feladat is.

Ahogy az várható volt, nem mindenkinek sikerült jól, úgyhogy kellett szóbeli javítóvizsgákat (Kompensationsprüfungen) is tartani. Ez is központosított vizsga, mint az érettségi, a feladatok itt is Bécsből jönnek. Ez sem sikerült mindenkinek - de szeptemberben lehet majd újból próbálkozni.

Voltak aztán külön szóbeli matematikaérettségik is, ami nem összetévesztendő a szóbeli javítóvizsgákkal. A HLW-ben ugyanis a diákok választhatnak hogy írásban vagy szóban akarnak-e matematikából érettségizni. Ha az írásbeli vizsgát választják, és nem sikerül, akkor két hétre rá ott a szóbeli javítóvizsga, és ha azon átmennek, akkor megvan a matek. Ha a szóbeli érettségit választják és az nem sikerül, akkor nincs javítóvizsga, legközelebb a pótérettségin lehet próbálkozni szeptemberben. Miért választaná akárki ezek után a szóbelit? Mert az nem központi vizsga, ott a tanár állítja össze a feladatokat - ennek megfelelően sokkal célzottabban is tud gyakorolni. A diákok nagyrésze még így is írásban érettségizik, amihez a javítóvizsga mellett hozzájárul az is, hogy ha matekból írásban jön valaki, akkor angolból jöhet szóban, és az angol írásbelitől sokan félnek, különösen a listening-től. 

img_20190611_124049resized.jpg

A szóbeli vizsga helyszíne a Marienbergben. Középen a vizsgázó helye, dokumentumkamerával, hogy a bizottság lássa a kivetítőn a felkészülési idő alatt készített jegyzeteket. Hátul a hallgatóság helye - a szóbeli érettségi ugyanis nyivános vizsga, bárki bejöhet megnézni. Általában azonban csak alsóbb évfolyamokról jön pár diák, ha egyáltalán.

Akárhogy is, volt összesen a két iskolában tizenkét diákom szóban, és végül mind átment, némelyek nem is rossz eredménnyel.

A szóbeli érettségik után rögtön aznap vagy másnap szokásos egy kis ünnepséget (Valet) tartani. Afféle érettségi bankettről van szó, de kicsit azért mégis más. Van, amikor (mint az idén) misével kezdődik, és ennek keretében osztják ki az érettségi bizonyítványokat is, aztán van egy állófogadás az iskolában, amin még ott vannak a tanárok is, és van egy vacsora valahol a városban, vagy valamelyik szomszéd településen, ami már opcionális (én sem mentem el rá egyik helyen sem). Kaptam pár kisebb ajándékot az osztályoktól és páran odajöttek beszélgetni, de nagy dolgok nem történtek.

Most épp a jegyek zárásánál tartok. A legtöbb már megvan, már csak egy vagy két eset kérdéses. Jövő héten aztán osztályozó értekezletek, utána meg utolsó hét, és vége a tanévnek. Az idén egyébként a Weltgymnaestrada miatt (ami most Dornbirnben lesz) egy nappal korábban, már július negyedikén, csütörtökön véget ér a tanév.

Ja igen, egy kis slusszpoén még a végére, egy rajz, amit az egyik dolgozatban kaptam:

n-te_wurzel.jpgMatematikai szójáték németül: mi az 5 n-edik (n-te = Ente = kacsa) gyöke?  (a képet a művész engedélyével közlöm, akinek egyébként egyáltalán nem lett rossz a dolgozata sem)

süti beállítások módosítása